Machteld Venken

Peripheries at the Centre

Borderland Schooling in Interwar Europe
(Studies in Contemporary European History, vol. 27). New York /Oxford: Berghahn 2021 (265 S.; ISBN: 978-1-78920-967-9; 123,15 EUR)

Stephanie Zloch (Dresden) in EWR 21 (2022), Nr. 1
Peter Mandler

The Crisis of the Meritocracy

Britain’s Transition to Mass Education Since the Second World War. Oxford: Oxford University Press 2020 (384 S.; ISBN: 978-0-19-884014-5; 28,87 EUR)

Nicola Robertson (University of Strathclyde) in EWR 20 (2021), Nr. 2
Sonja Levsen

Autorität und Demokratie

Eine Kulturgeschichte des Erziehungswandels in Westdeutschland und Frankreich 1945-1975. Göttingen: Wallstein 2019 (711 S.; ISBN: 978-3-8353-3563-9; 49,00 EUR)

Sandra Wenk (Halle) in EWR 19 (2020), Nr. 5
Till-Sebastian Idel / Fabian Dietrich / Katharina Kunze / Kerstin Rabenstein / Anna Schütz

Professionsentwicklung und Schulstrukturreform

Zwischen Gymnasium und neuen Schulformen in der Sekundarstufe. Bad Heilbrunn: Klinkhardt 2016 (298 S.; ISBN: 978-3-7815-2080-6; 21,90 EUR)

Marcus Syring (München) in EWR 16 (2017), Nr. 2
Michael Geiss

Der Pädagogenstaat

Behördenkommunikation und Organisationspraxis in der badischen Unterrichtsverwaltung, 1860-1912. Bielefeld: transcript 2014 (290 S.; ISBN: 978-3-8376-2853-1; 49,99 EUR)

Frank Ragutt (Flensburg) in EWR 15 (2016), Nr. 2
Adam Laats

The Other School Reformers

Conservative Activism in American Education. Cambridge (MA), USA: Harvard University Press 2015 (328 S.; ISBN: 978-0674416710; 36,00 EUR)

Anne Overbeck (Münster) in EWR 14 (2015), Nr. 6
Wolfgang Stratenwerth

Ein Lehrer und tausend Schüler

Josef Hamels Dokumentation über den „gegenseitigen Unterricht“ (Paris 1818). Bergisch-Gladbach: Hobein 2014 (429 S.; ISBN: 978-3-9249-8545-5; 39,80 EUR)

Hans-Joachim von Olberg (Münster) in EWR 14 (2015), Nr. 4
John Demos

The Heathen School

A Story of Hope and Betrayal in the Age of the Early Republic. New York / NY: Vintage Books 2014 (368 S.; ISBN: 978-0-6797-8112-7; 12,95 EUR)

Anne Overbeck (Münster) in EWR 14 (2015), Nr. 3